…mutta tulevaisuus on silti sähköistettyjen autojen

Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle ja DS7-mallinen lataushybridi.Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle ja DS7-mallinen lataushybridi.

Peugeotin, Citroenin ja DS:n maahantuojan Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle, Kosovon ja Afganistanin veteraani, sanoo olevansa innoissaan siitä kehityksestä, mihin autoalalla ollaan menossa. Vuolle kertoo ymmärtäneensä viimeistään tamperelaisessa hotellissa pidetyssä Afganistanin OMLT:n kokoontumisessa, että tulevaisuus kiinnostaa niin sanottua tavallista autoilijaa harvinaisenkin paljon.

- Kuluttajat ovat sanalla sanoen aika sekaisin ja varautuneita siitä, minkä tyyppinen ja millaisella voimalinjalla varustettu auto kannattaa seuraavaksi ostaa. EU-tason kunnianhimoiset CO2-tavoitteet samoin kuin julkinen keskustelu heijastuvat kiistatta myös uusien autojen kauppaan. Ihmiset ovat selvästi odottavalla kannalla, Vuolle näkee.

- Tiivistettynä voisi sanoa, että tulevaisuus on sähköistettyjen autojen, mutta myös polttomoottorilla on edelleen tulevaisuutta. Jos joutuu ajamaan pitkiä matkoja, kannattaa vastakin valita diesel. Nykypäivän dieselin CO2-päästöt ovat jo reilusti alhaisemmat kuin bensamoottorien. Diesel vain kärsi aiheettomasti käyttövoimalinjana, kun joku huijasi niin sanotussa päästöskandaalissa, selvittää Vuolle.

Markus Vuolle vakuuttaa, että tulevalla vuosikymmenellä uusien autojen päästöt laskevat edelleen selvästi nykyisestä. Tämä johtuu hänen mukaansa siitä, että niin täyssähkö- kuin lataushybridivoimalinjat lisääntyvät lisääntymään voimakkaasti. Lataustavan jokainen voi valita itse.

- Esimerkiksi meillä on ensi vuoden loppuun mennessä tarjolla jo parikymmentä sähköistettyä mallia ja niin bensa kuin dieselkin tulevat edelleen säilyttämään paikkansa niiden rinnalla. Valikoima kattaa käytännössä koko mallivalikoiman pienimmästä suurimpaan, Vuolle sanoo.

Peugeot-, Citroen- ja DS-autoja valmistava ranskalainen Groupe PSA lähtee Vuolteen mukaan liikkeelle monivoimalinjapohjalevystä, jolle voi valita voimalinjaksi joko dieselin, bensan, sähkön tai lataushybridin.

- Käytännössä ostotapahtuma etenee niin, että asiakas valitsee ensin mieluisensa merkin ja mallin. Vasta seuraavassa vaiheessa valitaan sopivin tai mieluisin voimalinja. Samanlainen pohjalevy takaa sen, että tavaratila on kaikissa voimalinjoissa yhtä suuri ja kaikkiin autoihin voi asentaa myös vetokoukun, kertoo Vuolle.

- Kuluttajan kannalta tärkeä tieto on myös se, että samanlaisen pohjalevy mahdollistaa autojen joustavan saatavuuden, hän jatkaa.

Markus Vuolle painottaa, että takavuosina sähköauto oli käytännössä vain tekniikkanörttien valinta, mutta nykyisin niitä ostavat jo ihan tavalliset autoilijat.

- Teknologia ja sen tuoma mukavuus kiinnostaa samoin kuin hinta ja ympäristöasiat. Sekin helpottaa valintaa, että auton rinnalla myydään myös sellaisia latausasemia, jonka asentamiseen ja käyttöön ei tarvita enää sähköinsinööriä. Sähköistymiseen ei ylipäätään liity enää mitään mystiikkaa

Vuolle sanoo tietävänsä, että suurin osa autoilijoita pärjää täyssähköauton tarjoamalla 340-360 kilometrin ajokapasiteetilla päivässä. Kaupungissa taas riittää lataushybridin mahdollistama vajaan 60 kilometrin ajosäde.

- Nyt tarjontaa riittää eli kannattaa tulla rohkeasti kysymään, mikä voimalinja sopii kullekin käyttäjälle parhaiten, Markus Vuolle neuvoo.

 

Teksti ja kuva: Asko Tanhuanpää

 

kriha

rt5 19

Lehdessä lisäksi mm: 

  • Euroopan rauhanturvaajilla on yhtenäinen suorituskyky
  • Veteraanitapaaminen Ruotsin Karlskronassa
  • Kentän uutiset sekä paljon muuta..

 

Seuraava lehti:
Numero 6/2019 ilmestyy 31.12 
( Aineisto viimeistään 27.11 )

 

Liity Rauhanturvaajaliiton 
jäseneksi: Saat lehden ja paljon muuta.

Rauhanturvaaja 40 vuotta