Rauhanturvaaja

Arkisto

Mikko Meronen

Merivoimien osuudesta Forum Marinumissa vastaava tutkija Mikko Meronen poseeraa Turussa 1960-luvulla rakennetun moottoritykkivene Nuoli 8:n edessä.

 

Turun Aurajokirannassa entisellä satama-alueella vuodesta 1999 lähtien toiminut valtakunnallinen merenkulun erikoismuseo Forum Marinum on ollut vuodesta 2002 myös Merivoimien museo. Tulevana kesänä siellä järjestetään Merivoimien 100-vuotisjuhlanäyttely, joka keskittyy sekä meriliikenteen turvaamiseen että merelliseen huoltovarmuuteen.

- Meillä on ollut päänäyttelymme yhteydessä jatkuvasti esillä myös Merivoimien historiaa, emmekä halunneet nyt tehdä samaa uudelleen. Sen sijaan halusimme keskittyä yhteen aselajin tärkeimmistä tehtävistä, Merivoimien osuudesta Forum Marinumissa vastaava tutkija Mikko Meronen selvittää.

- Kesän näyttelyssä on kolme osaa eli varsinaisen juhlanäyttelyn lisäksi uudistamme tykkivene Karjalan näyttelysisällön ja esittelemme Eero Auvisen Pansion luolaan kokoaman miinamuseon esineistöä. Pansiosta löytyy lähes sata eri tyyppistä merimiinaa, paljastaa Meronen.

Forum Marinumin kanssa juhlanäyttelyä ovat tekemässä myös Merivoimat, Huoltovarmuuskeskus ja Saab, joka toimittaa näyttelyyn sekä RBS15-ohjuksen että esimerkkejä uuden sukupolven sota-aluksista.

- Suomen Merivoimien ensimmäinen komentaja oli vapaaherra Johannes Indrenius ja upseeristo koostui Venäjällä koulutetuista huippuluokan ammattilaisista. Aselajin ensimmäisenä koulutusyksikkönä voidaan puolestaan pitää saksalaisten kouluttamaa miinanraivausyksikköä, Mikko Meronen kertoo.

- Suomessa oli heti itsenäisyyden alkuvaiheessa nälänhätä ja yksi Merivoimien ensimmäisistä tehtävistä oli turvata viljalaivojen tulo Suomeen. Seuraavan kerran huoltovarmuutta turvattiin sitten Talvisodan aikana, jolloin tärkein huoltosatamamme oli Turku, hän jatkaa.

- Jatkosodan alussa pulaa oli niin viljasta kuin hiilestäkin. Miinasulut ja sukellusveneverkko kuitenkin auttoivat ja saattueet pääsivät perille, tietää Meronen.

Merivoimien juhlanäyttely päivittyy tutkija Mikko Merosen mukaan myös tuleviin vuosiin eli uuteen Laivue 2020:een. Mukana on tietoa myös kylmän sodan vuosilta, jolloin Suomi suunnitteli Ahvenanmaan turvaamista yhdessä Ruotsin kanssa.

Merimuseon historia Turussa ulottuu aina 1800-luvulle, jolloin Turun historiallinen museo keräsi ensimmäiset alaan liittyvät esineensä. Erityistä merenkulun näyttelyä on suunniteltu muun muassa Turun linnaan. 1930-luvulla aloitti puolestaan toimintansa Åbo Akademin merihistoriallinen museo, jolla ei ollut koskaan omia näyttelytiloja.

- Ensimmäinen Turkuun hankittu museolaiva oli Sigyn vuonna 1939. Sota kuitenkin hidastutti museohankkeita ja vasta 1980-luvulla avattiin Turun merenkulkumuseo vanhaan tähtitorniin. Paikka oli hankala ja koko ajan mietittiin uusia tiloja. Yksi impulsseista, jotka johtivat Forum Marinumin perustamiseen oli tässä samassa paikassa 1996 Tall Ships Racen yhteydessä järjestetty Aurajoen rautakourat -näyttely, Mikko Meronen kertoo.

- 1998 perustettiin sitten Forum Marinum-säätiö, jossa on Turun kaupungin, Åbo Akademin, valtion ja puolustusministeriön lisäksi mukana myös yksityisiä yrityksiä. Yksityiset tahot ovat olleet mukana myös huomattavalla taloudellisella panoksella, muistuttaa Meronen.

 

Teksti ja kuva: Asko Tanhuanpää

 

Rauhanturvaaja

Arkisto

Julkaisija:

small logoSuomen Rauhanturvaajaliitto ry

 rauhanturvaajaliitto.fi

Seuraa Rauhanturvaajaliittoa sosiaalisessa mediassa