Rauhanturvaaja

Arkisto

Lipljanin ”kummipalokunta” sai sammutusauton Suomesta

paloauto2

Lapin Pelastuslaitoksen entinen sammutusauto perillä talvisessa Lipljanissa.

 

Juha Höök, paloesimies Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitokselta ja Jari Marttila, paloesimies Pohjois-Savon Pelastuslaitokselta, ovat saaneet yhdessä ajamansa projektin päätökseen. Kaksikon yhteisen ponnistelun tuloksena Lipljanin kaupungin palokunnalla Kosovossa on nyt uusi, Suomesta lahjoituksena saatu sammutusauto.

- Uusi on suhteellinen käsite, sillä täyden päivätyön Lapin Pelastuslaitoksen käytössä Karigasniemen asemalla tehnyt 1224 AF-mallinen Mercedes Benz on vuosimallia 1987, Höök tarkentaa.

- Hyvin auto kuitenkin kesti pitkän matkan rasitukset, kun Lipljanista tullut kollega ajoi sen nilkka suorana Lapista käytännössä yhdellä ja samalla istumalla Kosovoon, paljastaa Höök.

Palataan ajassa taaksepäin aina vuoteen 2000, jolloin Kosovossa palvellut suomalainen pataljoona sai ensimmäisen vakinaisen palokuntansa. Juha Höök, nyt 44-vuotias reservin kersantti, oli yksi Timo Tuomen johtaman palokunnan ammattilaisista.

- Siihen aikaan käytiin paljon leirin ulkopuolellakin, hälytyksiä oli vuoden aikana noin 150. Rakennuspaloja oli paljon samoin kuin maastopaloja ja liikenneonnettomuuksia. Se oli parasta mahdollista pr-työtä paikallisten suuntaan, Höök muistaa.

- Saimme Suomesta käyttöömme myös täysin uuden auton, joka erottui punaisen värinsä ansiosta katukuvassa. Yhden kerran se kolaroitiinkin, kun meidät oikealta ohittanut henkilöauto kääntyi vähän ennen Stimljeä suoraan eteen. Minä loukkasin siinä rytäkässä selkäni ja jouduin lopulta keskeyttämään palvelukseni seitsemän kuukauden jälkeen. Onneksi en olut ostanut autoa, hän jatkaa.

Pelastustoimen villi länsi

Juha Höök nimittää juuri sisällissodan kokenutta Kosovoa pelastustoimen villiksi länneksi. Paikallisia palomiehiä ei ollut, mutta ei ollut myöskään kalustoa.

Nyt 49-vuotias Jari Marttila toimi puolestaan vuosina 2006-2007 Camp Villen palopäällikkönä. Myös hän sai konkreettisesti havaita, että asiat eivät olleet kunnossa.

- Saimme 30 000 euroa paikallisen pelastustoimen kehittämiseen Camp Villen Cimic-toimistolta. Kysymys oli käytännössä suomalaisten veronmaksajien rahoista. Kiersin keskisen prikaatin alueella kaikki palokunnat – niin albaanien kuin serbienkin hoitamat – läpi moneen kertaan, kirjasin puutteet ja tein analyysin. Jo silloin ajattelin, että Lipljaniin pitäisi saada kunnollinen sammutusauto, Marttila kertoo.

- Iso parannus olosuhteisiin oli, kun Lipljanin palokunnalle luovutettiin vuonna 2007 Saksasta ostettu vanha, mutta hyväkuntoinen polttoainerekka. Se kunnostettiin veden kuljettamiseen sopivaksi ja maalattiin punaiseksi. Suurin pula siihen aikaan oli vedestä, muistaa Marttila.

Lisäksi hankittiin erilaista palokunnan kalustoa muun muassa Stimljeen, Oboliciin ja Kosovo Poljeen.

Kosovon kalusto herätti tuskan

Niin Juha Höök kuin Jari Marttilakin puhuvat Lipljanin palokunnasta suomalaisten kummipalokuntana. Sitä se on heidän mukaansa kaikille vuosien 1999-2009 välisenä aikana Kosovossa palvelleille suomalaisille palomiehille.

- Tunsimme Jarin kanssa toisemme Pelastusopiston opetusajoilta. Vuonna 2007 hän organisoi viikon mittaisen koulutustapahtuman Kosovoon. Järjestimme tuolloin yhdessä Camp Villen palokunnalle sisäpalosimulaattorikoulutusta sekä muille rauhanturvaajille työturvallisuuskorttikurssin.

- Seuraavaksi vierailimme Kosovossa CMC Finlandin eli Kriisinhallintakeskuksen lähettäminä kouluttajina vuosina 2011 ja 2012. Koulutusta annettiin Kosovo Security Forcen palokunnan henkilöstölle, Höök kertaa.

- Päätös uuden luotettavan ja toimintakuntoisen sammutusauton hankkimisesta hinnalla millä hyvänsä Lilpljaniin kypsyi viimeistään noina vuosina. Havaitsimme palokunnan kalusto ja -ajoneuvo-ongelmat ja lupauduimme auttamaan heitä parhaan kykymme mukaan. Sikäläisen kaluston näkeminen herätti meissä molemmissa tuskan – noillako piti oikeasti tehdä töitä, jatkaa Höök.

Jari Marttila, Juha Höök

Jari Marttila (vas.) ja Juha Höök Camp Villessä palokunnan "tallissa" 2011. Höök oli maalaamassa keltaista pysäköintiviivaa sammutusauton talliin vuonna 2001.

 

Sammutusauto saatiin lahjoituksena

Vuonna 2013 Höök ja Marttila neuvottelivat Keslog Oy:n käytössä olleen paloauton ostamisesta, mutta yritys päätti lopulta lahjoittaa auton Pohjanmaalle arvokkaaseen nuorisotyöhön.

- Seuraavaksi löysimme Lapin Pelastuslaitoksen vanhan sammutusauton, josta teimme Juhan kanssa myös tarjouksen. Kiitos pelastusjohtaja Martti Soudunsaaren auto saatiin lopulta kuitenkin lahjoituksena, Marttila paljastaa.

Meni vielä melkein vuosi ennen kuin auto saatiin Kosovoon asti. Höök ja Marttila tutkivat mahdollisuutta auton kuljettamiseen niin merirahtina kuin lavetillakin, mutta lopulta se lähti matkaan tammikuun lopulla kosovolaisen palomiehen ajamana.

- Kun asiat alkoivat edetä, kävi kaikki loppuviimeksi todella nopeasti. Siitä ei ehditty ottaa edes kuvia, kun auto kuljettajineen lähti matkaan, ihmettelee Marttila.

Jari Marttila aikoo lähteä paikalle, kun Lipljanin palokunnan uusi sammutusauto vihitään virallisesti käyttöönsä. Samalla reissulla koulutetaan paloaseman kuljettajat ajoneuvon turvalliseen käyttöön sekä käydään läpi ajoneuvotekniikka.

Keuhkokuumeesta toipuva Juha Höök sen sijaan joutunee jättämään harmikseen juhlat väliin.

- Olen vahvasti hengessä mukana. Jälleen kerran on tullut todistettua, että palomiesten veljeskunta pitää yhtä ympäri maailman, maarajoista välittämättä, tiivistää Höök.

 

Teksti: Asko Tanhuanpää
Kuvat: Juha Höökin arkisto

 

SRTL syysliittokokousviikonloppu

 

Rauhanturvaaja

Arkisto

Julkaisija:

small logoSuomen Rauhanturvaajaliitto ry

 rauhanturvaajaliitto.fi

Seuraa Rauhanturvaajaliittoa sosiaalisessa mediassa