Rauhanturvaaja

Arkisto

Kosovossa ja Afganistanissa kriha-tehtävissä toiminut Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle ei ymmärrä muuttoautojen verovapauden poistamista

markusvuolle1

Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle odottaa erittäin paljon Peugeotin 3008-mallin kaupunkimaasturilta eli SUV:lta.

Paljon on ehtinyt tapahtua sen jälkeen, kun tuolloin 23-vuotias Auto-Bernerin automyyjä Markus Vuolle aloitti vuonna 2003 työt Suomen pataljoonan tilannekeskuksen vuoropäällikkönä Kosovon KFOR-operaatiossa. Tänään 37-vuotias Vuolle on Peugeotin, Citroënin ja DS:n maahantuonnista vastaavan Auto-Bonin toimitusjohtaja. Väliin mahtuu kuusi kuukautta OMLT:n tilannekeskusupseerina 2009-2010 Afganistanin ISAF-operaatiossa.

Aloitamme viime toukokuun alussa nykyiseen tehtäväänsä siirtyneen ja samalla tietynlaisen ympyrän työurallaan sulkeneen Vuolteen haastattelun lämmittelyluonteisella kysymyksellä: Tulitko Kosovosta läyhyllä kotiin?

- Kyllä tulin, auto oli Saab 93 Aero. Siihen aikaan taisin toimittaa melkein kaikille autokaupan tehneille suomalaisille aluvanteet. Tuntui jotenkin älyttömältä, että ne tuotiin ensin rekalla Balkanille ja vietiin sitten joko lentokoneella tai oman auton alla pois, Vuolle muistaa.

- Minusta on suuri sääli, että muuttoautojen verovapaus loppui. Nykyinen tilanne asettaa ulkomailla työskentelevät suomalaiset eriarvoiseen asemaan. Jakaja on siinä, että jollekin valtio maksaa palkan, jollekin toiselle ei.

- Verovapauden poistaminen koskettaa niin rauhanturvaajia kuin ulkoministeriön työntekijöitäkin eli ihmisiä, jotka tekevät tärkeää työtä positiivisen Suomi-kuvan rakentamisessa. Nyt meiltä puuttuu yksi iso houkutin saada paras mahdollinen joukko mukaan, tiivistää Vuolle.

- Minusta verovapauden poistaminen perustuu kateuteen, hän linjaa.

Rauhanturvatehtävät kasvattavia kokemuksia

Markus Vuolle sanoo enempiä miettimättä saaneensa erittäin paljon niin varusmiesajaltaan kuin rauhanturvatehtävistäänkin. Yksi parhaista anneista oli RUK:n antama johtamiskoulutus.

- Yrityspuolella on hirveästi opittavaa sotaväeltä. Käytän välillä jotain esikuntatyön perusteita nykyisessäkin työssäni, Vuolle paljastaa.

- Rauhanturvatehtävät ovat omalla kohdallani olleet hyvinkin kasvattavia kokemuksia. Ensimmäinen reissu muutti aika paljon ajatusmaailmaa, minä kasvoin Kosovossa aikuiseksi. Afganistanista taas palasi kotiin monella tavalla eri ihminen, mikä sinne oli lähtenyt. Kuukaudet siellä opettivat tutkimaan itseään.

- Jälkimmäinen operaatio pisti asioita jollain tavalla eri mittakaavaan. Sain myös sysäyksen opiskella islamin perusteita ja Afganistanin historiaa. Olen jopa lukenut koraania ymmärtääkseni asioita paremmin.

- Yksi tärkeimmistä asioista molemmilla reissuilla oli jonkinlainen kiinteä veljeys palvelustovereiden kanssa. Molemmilta reissuilta tuli ystäviä, joiden kanssa juttu jatkuu samana vaikka edellisestä tapaamisesta olisi ehtinyt vierähtää vuosikin.

Markus Vuolle sanoo edelleenkin olevansa harmissaan siitä, että joutui ottamaan katkot Afganistanista heti sen jälkeen, kun oli saanut tiedon sopimuksensa jatkumisesta toisella kuuden kuukauden pätkällä. Siviilityö meni siinä vaiheessa rauhanturvaamisen edelle.

- Lähtisin vieläkin reissuun, jos se olisi mahdollista, hän ilmoittaa.

Peugeot ja Citroën samalle maahantuojalle

Palataan rauhanturvatehtävistä nykypäivään ja Markus Vuolteen johtamaan Auto-Boniin. Perinteikäs suomalaisyritys siirtyi Gibraltarilla päämajaansa pitävän Bassadone Automotive Groupin omistukseen samana päivänä, jolloin Vuolle tuli Auto-Bonin johtoon eli 1.5.2017.

- Samaan aikaan ostettiin myös Peugeotia maahantuoneen Maan Auton liiketoiminta eli sekä Citroën, DS että Peugeot ovat nyt saman maahantuojan autoja, Vuolle selvittää.

- Tehdas on aiemmin halunnut pitää maahantuojat ja verkostot erillään, mutta nyt ajattelussa on tapahtunut muutos ja voidaan olla saman katon alla. Mallistot eriytyvät voimakkaasti ja pikemminkin tukevat toisiaan kuin kilpailevat keskenään, hän kuvaa.

Markus Vuolle luonnehtii Peugeotia aktiivisen ihmisen autoksi, jossa hauskuus yhdistyy mukavuuteen ja designiin. Citroën on puolestaan sloganinsa ”Inspired By You” mukaisesti yksilöllinen, räätälöitävä, mukava ja hauska.

- DS edustaa French Luxury -ajattelua. Uusi DS 7 Crosspack on premium-luokan SUV (sport utility vehicle), jolta me odotamme paljon. Samaten Peugeotin ja Citroënin mallistot uudistustuvat voimakkaasti, kertoo Vuolle.

Suomen autokaupan tilanne on positiivinen

Suomalaisen autokaupan nykytilaa Markus Vuolle kuvaa positiiviseksi. Meneillään ovat hänen mukaansa ostajan markkinat, joissa kaikki merkit ja ketjut tarjoavat asiakkaalle hyvin houkuttelevia autoja merkittävine etuineen.

- Oma henkilöautojen markkinaosuutemme alkaa kolmosella, kun tämä vuosi päättyy ja vuonna 2020 markkinaosuuden pitäisi olla kahdeksan ja puolen prosentin luokkaa, Vuolle laskee.

Autokaupan kannalta Auto-Bonin toimitusjohtaja pitäisi ensiarvoisen tärkeänä niin sanotun romutuspalkkion palauttamista. Se olisi sitä myös ympäristön kannalta, kun vanhat, saastuttavat ja vähemmän turvalliset autot saataisiin liikenteestä pois.

- Nyt suunniteltu malli tulee varmasti kasvattamaan kokonaisverokertymää, vaikka tuki olisi vain suunnitellun 1 500 euron luokkaa, hän näkee.

Markus Vuolle ottaa kantaa myös julkiseen keskusteluun, jonka mukaan diesel-autojen verolaskusta olisi tulossa lähivuosina entistä raskaampi.

- Tällainen spekulaatio on vastuutonta. Polttomoottoreilla on edelleenkin tulevaisuus, Suomessakin kehitetään koko ajan tehosuhteeltaan parempia moottoreita. Uudet Euro6-standardin mukaiset diesel-moottorit ovat hyvinkin ympäristöystävällisiä .

- On vaikea nähdä, että Suomen kaltaisella pitkien etäisyyksien maassa ei panostettaisi vastakin vähäpäästöisiin ja vähän kuluttaviin diesel-moottoreihin, Vuolle tiivistää.

- Sähköautot tekevät koko ajan vahvasti tuloaan, mutta vie aikaa ennen kuin valmius niiden laajamittaiseen käyttöön on olemassa koko maassa, tietää Vuolle.

 

Teksti ja kuva: Asko Tanhuanpää

 

Bassadone Automotive Group

Auto-Bonin liiketoiminnan viime toukokuussa ostanut Bassadone Group on yksi Euroopan vanhimmista autoihin erikoistuneista konserneista. Yhtiön toiminta alkoi jo vuonna 1902.

Bassadonen toinen kivijalka on autojen maahantuonti, jota yhtiö harjoittaa Suomen lisäksi myös Viroon, Latviaan, Liettuaan, Englantiin ja Gibraltarille. Espanjassa Bassadone toimii autojen vähittäiskauppiaana.

Suomeen Bassadone Automotive Nordic tuo konsernina kymmentä eri merkkiä, jotka ovat Citroën, DS, Peugeot, Hyundai, Renault, Dacia, Suzuki, Isuzu, SsangYong ja Lotus.

Toisen kivijalan Bassadonen toiminnassa muodostavat viranomaisajoneuvot. Yhtiö toimittaa Toyotan ajoneuvot esimerkiksi muun muassa YK:lle. Jeepin J8-alustalle rakennetut viranomaisajoneuvot kulkevat Yhdysvaltoja lukuun ottamatta globaalisti Bassadonen kautta. yhtiöllä on myös Kian viranomais- ja sotilaskaluston myyntioikeudet.

Bassadonen oma panssarointitehdas toimii Portugalissa ja oma varustelutehdas puolestaan Puolassa.

 peugeot

Rauhanturvaaja

Arkisto

Julkaisija:

small logoSuomen Rauhanturvaajaliitto ry

 rauhanturvaajaliitto.fi

Seuraa Rauhanturvaajaliittoa sosiaalisessa mediassa