Juhani Mäkynen

Suomen eduskunta päätti heti itsenäistymisen jälkeen, että niin ruudin kuin ammustenkin tuotanto pitää pystyä hoitamaan omassa maassa. Lapuan Patruunatehdas aloitti toimintansa vuonna 1923 ja Suomi on edelleen omavarainen maa, mitä ruudin ja patruunojen valmistukseen tulee. Valmistuksesta vastaa Nammo Lapua Oy, jolla on tuotantoa sekä Lapualla että Laukaan Vihtavuoressa

- Kysymys on myös huoltovarmuusasiasta, Nammo Lapua Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Juhani Mäkynen painottaa. Lapualta kotoisin oleva Mäkynen palveli rauhanturvaajana Kosovossa vuonna 2002.

Lapualla valmistetut rynnäkkökiväärin patruunat ovat tuote, joka on takuuvarmasti tullut tutuksi kaikille armeijan käyneille suomalaisille. Mäkynen yllättää sanomalla, ettei uusia 7,62 kaliiperisia ole tehty puolustusvoimille moniin vuosiin.

- Viimeiset 20 vuotta on ammuttu 1990-luvulla Lapualla tehtyä tavaraa. Patruunat ovat hyvin säilyvä tuote, joten oikein varastoituna ne eivät ole todellakaan vielä käyttökelvottomia, Mäkynen tietää.

Juhani Mäkysen mukaan puolustusvoimilla ja Nammolla on meneillään koko ajan erilaisia yhteisiä hankkeita.

- Strategisena kumppanina Nammolla on mahdollisuus panostaa kehitystyöhön, siitä tulee kiistatonta lisäarvoa. Nyt jokaista uutta juttua ei tarvitse katsoa sillä silmällä, että sen pitäisi lähteä heti tuottamaan.

Ostajia olisi enemmänkin

Carita Rasku

Nammon Lapualla valmistamia Lapua-brändin alla kulkevia patruunoita on viety 60 maahan 62 maahantuojan toimesta. Lapuan ohella Nammon muut maailmalla tunnetut brändit ovat Vihtavuori ja SK, ja uusimpana brändinä, lokakuussa 2016, Nammon omistukseen liittyi yhdysvaltalainen Berger Bullets.

- Tilanne on sikäli hyvä, että Lapua- tuotteille ostajia olisi enemmänkin. Kaikkiin maihin ei vientiä voida kuitenkaan harjoittaa, käytännössä viranomainen tekee jokaisen patruunan viennistä päätöksen. Sattuneista syistä esimerkiksi Venäjän vienti on ollut viimeiset pari vuotta pysähdyksissä. Afrikassa puolestaan vientiä on ainoastaan Etelä-Afrikkaan, kertoo Mäkynen.

Myynti- ja markkinointipäällikkö Juhani Mäkynen nimeää Nammon tähtituotteeksi keskisytytteisen .338 Lapua Magnum -patruunan. Se on tällä hetkellä maailman selvästi suosituin "sniper"- eli pitkän matkan tarkkuuspatruuna.

- Suomessa Lapuan omana työnä 1980-luvulla kehitetty patruuna on noussut alansa ykköseksi viimeisten 20 vuoden aikana. Käytännössä sitä käyttävät kaikki tarkka-ampumiseen erikoistuneet joukot. Muutkin toki valmistavat vastaavan kaliperin patruunoita, mutta niiden tarkkuus ei ole sama alkuperäisen Lapuan Magnumin.

- Teemme yhteistyötä myös useiden asevalmistajien kanssa, yksi niistä on suomalainen Sako, selvittää Mäkynen.

Sotshissa 32 mitalia 33:sta

Nammo Lapuan valmistamat tuotteet ovat korkeassa kurssissa myös maailman huippu-urheilijoiden keskuudessa. Prosentuaalisesti vahvimmaksi alueeksi Juhani Mäkynen nostaa ampumahiihdon. Lajin 33 mitalista peräti 32 voitettiin Sotshin olympialaisissa Lapua -patruunoilla. Rio de Janeiron kisoissa suuri osa palkintosijoista ammuttiin myös Lapua -brändin tuotteilla. Kun Suomi sai kisoista yhden mitalin, Lapua sai seitsemän.

- Lapua näkyy logona aika monen huippuampujan hihassa maailmalla. Meillä on omat Lapua-tiimimme niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Esimerkiksi Riossa olympiapistoolin kultamitalin voittanut saksalainen Christian Reitz kuuluu Lapun tiimiin, Mäkynen kertoo.

Metsästyspuolella varsinkin Lapuan vuonna 2002 markkinoille tuotu lyijyvapaa Naturalis-patruuna on kasvattanut tasaisesti suosiotaan. Metsästäjät kehuvat erityisesti niiden rikkoutumatonta rakennetta. Luodin kärjessä olevan venttiilin ansiosta sienettymisprosessi käynnistyy heti osuman jälkeen vähentäen haavoittumisen riskiä ja samalla siis riistaeläimen kärsimystä. Teknologia myös säästää arvokasta lihaa.

 

Teksti ja kuvat: Asko Tanhuanpää

 

Nammo Lapua Oy

Flash -sisältöä ei voi katsoa tällä selaimella.

Requirements

Julkaisija:

small logoSuomen Rauhanturvaajaliitto ry

 rauhanturvaajaliitto.fi

Seuraa Rauhanturvaajaliittoa sosiaalisessa mediassa