Rauhanturvaaja

Arkisto

Rauhanturvaaja-lehti koeajaa (ensimmäisenä maailmassa!)

Krisu

Rauhanturvaaja-lehden koeajossa Krisua testattiin olosuhteissa, jotka olisivat tuottaneet monelle muulle ajoneuvolle niin sanotusti tenkka poon.

 

Sisun taito rakentaa kerrassaan loistavia maastoajoneuvoja puolustusteollisuuden tarpeisiin juontaa juurensa 1930-luvulle. Historian tuntevat ehkä kaikki, joten palataan suoraan tähän päivään ja katsomaan kuinka kehitys on kehittynyt. Tässä se on: uusi Krisu.

Aivan aluksi

Kyseessä on siis “Kriisinhallintasisu” eli ajoneuvo, jonka tehtävänä on omien maarajojen turvaamisen lisäksi palvella kansainvälisissä kriisinhallintaoperaatioissa tarjoten välineen nokkelan jouhevaan liikkuvuuteen. Kuten olemme huomanneet, niin nykyään ajoneuvoilta vaaditaan merkittävää omasuojaa luoteja, tienvarsipommeja ja miinoja vastaan.

Mallikappaleella kovien nimien joukkoon

Sisu GTP (G-sarjan Terrain Protected) osallistuu parhaillaan Latvian puolustusministeriön “sotilasmaasturi”-kilpailuun, jossa ensimmäisen kauneuskilpailukierroksen (12 osallistujaa) jälkeen kisaavat kuusi ehdokasta. Taktisen ajoneuvon valinnan finaalikierroksessa ovat Sisun lisäksi mukana Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd -yhteenliittymä, AS UPB (Latvia), Otokar (Turkki) ja Amerikasta AM General sekä Oskosh Defence.

Latvian uudelle taktiselle ajoneuvolle on listattu seuraavia vaatimustasoja: monikäyttöisyys, suorituskyky eli jouheva liikkuvuus ja omasuoja. Krisussa nämä ovat. Kuten aina, niin lopulta hintalappu ja elinkaarikustannukset ovat ostajan lompakkoa kiinnostavia asioita.

Suurin keksintö sitten 80-luvun alun

Kuten tiedämme, Pasi (Sisu XA-180) oli aikoinaan mitä loistavin tekele. Ei siis ihme, että niitä päivitetään edelleen, mutta elinkaarta ei voida ajatella olevan enää jäljellä kuin noin kymmenen vuotta. Patrian AMV on tätä päivää, mutta kooltaan se on Krisua isompi ja sen käyttötarkoitus on kuitenkin eri.

Sisulla asiaa ajateltiin uudestaan. Laskentatavasta riippuen suunnittelu kesti noin vuoden. Pohjana oli Sisun 4x4 maastokuorma-auto, jossa olisi “vaihtolava”. Idea jalostui nokkelien insinöörien päissä siten, että tehdäänkin olemassa olevista peruskomponenteista alusta, jossa on vaihdettava päällirakenne.

 Krisu

Krisun monipuolisuus selittyy yksinkertaisella asialla. Se on tehty kahdesta osasta. Alusta on moottori ja voimansiirto, mutta päällirakenteena voi olla miehistönkuljetus-, ambulanssi-, partioajoneuvo-, johtokeskus- tai tavarankuljetuskapseli.

 

Monikäyttöisyyys

Krisun monipuolisuus selittyy yksinkertaisella asialla. Se on tehty kahdesta osasta. Alusta on moottori ja voimansiirto, mutta päällirakenteena voi olla miehistönkuljetus-, ambulanssi-, partioajoneuvo-, johtokeskus- tai tavarankuljetuskapseli. Kapselin tai elementin vaihto toiseen käy puolessa tunnissa missä tahansa korjaamoteltassa.

Voimalinjana tässä mallikappaleessa on 300-heppainen mylly ja jatkona 6-portainen automaattivaihteisto alennusvaihteella. Asiakas toki saa valita minkä merkkisen moottorin tai vaihteiston haluaa.

Suojaus

Alustan V-pohja ohjaa alta tulevan paineaallon pois ajoneuvosta itsestään. Lisäsuojaa tuo Sisun nokkela rakenne, jossa alustan ja ihmisten välissä on lisäksi ilmapatja vaimentamassa vaikutusta entisestään. Sanomattakin selvää, että ajoneuvon kuoret torjuvat ballistisia kontakteja riittävin määrin.

Omasuojaa voi ruksia lisätarvikelistalta haluamallaan aseistuksella (esim ITKK).

Ajettavuus

Sisu GTP:n maasto-ominaisuudet eivät enää testaajaa yllättäneet. Sen verran on Sisulla tullut ajeltua niin armeijassa, siviilissä kuin rauhanturvatehtävissä. Lyhykäisesti: kuljettajan usko omiin kykyihinsä loppuu ennen Sisua. Kilpikonna-moodi vaihteistolle, akseleille lukot, niiden väliin vielä keskinäinen lukko ja tasainen kaasun painallus. Rouheisiin offroad-renkaisiin voi kiinnittää ketjutkin, jos näkee sen tarpeelliseksi. Kyllä etenee.

Normaalilla teillä ja suurissa nopeuksissa Krisu on myös elementissään. Sain todeta nopeusmittarin tuijottamisen olevan tärkeää. Vauhti ei tunnu missään, sisämelua ei ole, alusta ei viesti millään muotoa siitä että nyt mennään kovaa. Ohjaus on tavattoman tarkka ja nopea. Maantiellä ei tarvitse ohjailla lainkaan, riittää kun pitää ratin koko ajan samassa asennossa.

Ajoneuvon ikkunat ovat sisältä päin isommat kuin ulkoa katsoessa. Näkyvyys kuljettajan paikalta ihan samanlainen kuin tavallisessa kuormurissakin. Hienona ominaisuutena on 360° kamera, josta voi varmistaa missä auton kulmat tai kyljet kulkee.

Maasto-ominaisuudet ja varsin normaaleilla teillä tehtävät siirtymiset tekevät Krisusta oivan vempeleen. Tällä voi taittaa säällisessä ajassa taipaleen partioalueelle muun liikenteen seassa kunnes tullaan kohtaan, jossa lopullinen siirtymä kohteeseen tapahtuu.

Matkustajana

Sisämelu? Sitä ei ole. Ajoneuvon sisällä operatiivinen ja ei niin operatiivinen keskustelu ei vaadi puhujalta eikä kuulijalta erityisominaisuuksia. Voimansiirto mörisee sen mitä mörisee, mutta ehkä ajoneuvon rakenteestakin (kaksiosaisuus) johtuen Krisu on jopa hiljainen.

Pieni päältä mutta tilava sisältä. Tämänkin sain todeta. Kuljettaja+johtaja ja kahdeksan muuta, kaikkiaan kymmenen henkeä mahtuu sisälle todella hyvin - jopa tilavasti. Tätä tilaa tarvitaan toki nykypäivänä, kun kaikenlaisia varusteita ja tekniikkaa on mukana joka tapauksessa.

Ajatuksiani

Sisu teki sen, Front Side Ollien. Meillä on olemassa vahvuus, teknologiaa ja henkilöstöä tehdä ja keksiä yksinkertaisia asioita. Peräänkuulutettu huoltovarmuus ei tarkoita sitä, että meillä olisi varastossa öljynsuodattimia 50 vuodeksi vaan sitä, että kriisin ollessa päällä meillä on vastaisuudessakin kyky tuottaa mitä tahansa saatavilla olevista materiaaleista. Krisu on tästä loistava esimerkki.

Näen Krisun sekä vientituotteena, kriisinhallinnan perusajoneuvona sekä monikäyttöisyytensä puolesta loistavana ajoneuvona turvaamaan maamme omia rajoja.

 

Teksti ja kuvat: Kimmo Wirén ja Oy Sisu Auto Ab

 

FAKTALAATIKKO

Suojaus: STANAG 4569
Nopeus: yli 100 km/h
Korkeus: 2,5 m
Pituus: 6 metriä
Lähestymis/jättökulma: 60° / 45°
Luvut eivät ole betonoituja, sillä asiakas saa valita mitä haluaa. Nämä ovat tämän Krisun lukemia.

 

Rauhanturvaaja

Arkisto

Julkaisija:

small logoSuomen Rauhanturvaajaliitto ry

 rauhanturvaajaliitto.fi

Seuraa Rauhanturvaajaliittoa sosiaalisessa mediassa